מאת: גיא גבע, צלם אומנות ומדריך צילום


בכתבה הזאת אסביר בפשטות על כיול מסך, ולמה מלכתחילה כדאי לכייל את המסך, הרי רוב האנשים מעבדים את התמונות שלהם עם המסך כמו שהוא, והתמונות נראות טוב. נתחיל עם דוגמה פשוטה מדוע כדאי לכייל את המסך.

ודאי שמתם לב שכאשר אתם נכנסים לחנות טלוויזיות, כל טלוויזיה מראה גוונים קצת אחרים למרות שכל הטלוויזיות מציגות את אותה התמונה. יש מסכים שמראים גוונים חמים יותר, לעומת מסכים אחרים שמראים גוונים קרים יותר. אותו הדבר קורה גם במסכי המחשב. כל מסך מציג גוונים אחרים. כל חברת מסכים מייצרת גוונים קצת אחרים, וגם מסכים של מחשבים ניידים שונים ממסכי שולחן בגוונים וביכולות הטכניות שלהם.

אני לא אכנס לפיזיקה שמאחורי גווני המסך (לפחות לא בכתבה הזאת, בכתבה נוספת ארחיב בנושא), אבל לכל מסך יש גוון קצת אחר. הסיבות נובעות מדברים כמו סוג הרכיבים שמרכיבים את המסך, איכות החלקים השונים והטמפרטורה שאליה המסך מסוגל להגיע. דבר נוסף שיגרום לנו לראות גוונים כאלה או אחרים על המסך הוא סוג התוכנה שאנחנו משתמשים בה לתצוגה. למשל, מערכת ההפעלה חלונות 10 משנה בצורה קיצונית לא רק את גווני התמונה, אלא גם את הבהירות.


אז למה כדאי לכייל את המסך?

יכולה להישאל השאלה, אם לכל תוכנה ומסך בהירויות שונות, למה לכייל את המסך? ממילא כל אחד יראה תמונה שונה. אז למה בכל זאת כדי וחשוב לכייל את המסך שלכם, ולא משנה עם איזה מסך אתם עובדים? בכל פעם שאתם מבצעים עיבוד תמונה, אתם בוחרים דרגות כהות ובהירות, מחליטים עד כמה להוסיף צבע ואולי צבע בגוון כזה יותר מאחר, ובוחרים באיזו טמפרטורה להשתמש על מנת לקבל את הגוון הנכון ביותר לצילום.

גם אם אתם רק שולטים בדברים בסיסים, כמו שהיינו עושים פעם בתהליך של פיתוח והדפסה, כמו למשל בהירות, טווח דינמי וטמפרטורה, אתם עדיין בוחרים לטפל בתמונה בצורה כזאת או אחרת. אלה מכם העוסקים בצילום שחור-לבן, צריכים לדעת שגם כאן יש חשיבות רבה למה שהמסך מראה. בעיקר לאור העובדה שכיום הכל מצולם בצבע, ואנחנו נאלצים מחוסר ברירה להפוך את הצבע לשחור-לבן.

למעשה, אינכם יודעים באמת באיזו טמפרטורה בחרתם, ואינכם יודעים מהו הגוון הסופי שקיבלתם. אולי התמונה יותר כחולה ממה שחשבתם? אולי שהוספתם יותר מדי או פחות מדי צבע ממה שרציתם? או אולי אתם מעבדים תמונות שחור-לבן בגוונים של חום ואינכם יודעים כמה שחור או לבן או גווני אפור אתם רואים.

איפה אתם כן תדעו בסופו של התהליך? בפעם הראשונה בה אתם תשלחו תמונה לדפוס. רק אז תגלו מהם באמת גווני התמונה, ואתם עלולים לגלות שזו לא התמונה שראיתם על המסך. חושבים שהבעיה היא בבית הדפוס? מצטער לאכזב אתכם, אבל בבית דפוס מקצועי, גם המסכים וגם מכונות הדפוס עוברים כיול בכל בוקר. הבעיה היא שאתם לא יכולתם לדעת את הגוונים ועוצמות האור שקיבלתם בעריכת התמונה, כך שלמעשה הבעיה היא אצלכם ורק אצלכם.

יכול להיות שאתם לא מתכננים להדפיס לעולם, כמו שתלמידים לפעמים אומרים לי. באמת לעולם? אני תמיד שואל. אחרי הכל אתם הולכים ומשתפרים בצילום. יש סיכוי טוב שבסופו של דבר כן תרצו להדפיס תמונה אחת לסלון, ואז מה? תגלו שהצבע שונה לחלוטין ממה שראיתם במסך?

לפני כיול מסך



אחרי כיול מסך




כיול מסך בקלי קלות

אז מה עושים? מכיילים את המסך. עד כמה זה מסובך? הכי קל בעולם! עוברים על הוראות המכייל, והכל פשוט קורה מעצמו. מכייל המסך בודק את מה שהמסך מציג ביחס לאור שבחדר, ובהתאם לכך מחליט אילו גוונים נכונים הוא יציג כדי שתדעו אילו גוונים ועוצמות אור תקבלו בתהליך עיבוד התמונה.

יש כמה וכמה מכיילים בשוק, טובים יותר וטובים פחות. אני עובד עם מכייל המסך של Datacolor - Spider Pro 5. הוא פשוט להתקנה ונוח לעבודה. בנוסף, הוא מכייל את עצמו בכמה פעולות פשוטות ובזמן העבודה אפשר לחבר אותו למחשב וה"עין" שלו קוראת את עוצמות האור בחדר, כך שהתוכנה מיידעת אתכם האם עוצמת האור בחדר חזקה או חלשה מידי לעבודה. בחרתי לעבוד איתו מכמה סיבות: הוא מאוד מדויק, ומאוד קל להפעיל אותו ולכייל את המסך. תהליך הכיול לוקח כמה דקות בודדות, ואני תמיד יכול לפני שליחה לבית דפוס לכייל בקלות ובמהירות. והכי חשוב: התוצאה המתקבלת מאוד מדויקת.

צירפתי כמה צילומי מסך של תהליך כיול המסך בדגם הזה. כל מה שנדרש מכם הוא לפעול בהתאם להוראות התוכנה. הדבר החשוב ביותר הוא שהמסך יהיה חם מספיק (הפעילו אותו לפחות חצי שעה לפני הכיול), ולהניח את המכייל במקום שהתוכנה מבקשת. לאחר מכן, חשוב מאוד לא לגעת ולא להזיז את המכייל ואת המסך.




מסמנים שאכן פעלנו לפי הדרישות הבסיסיות של התוכנה




בוחרים את סוג המסך




שלב זיהוי הדגם


אישור לרמת השליטה במסך




אפשרות כיול מלאה או בדיקת כיול



מניחים את המכייל במקום המסומן ומניחים לו לעבוד.

עוד כתבות מעניינות בבלוג של הצלם גיא גבע

לרכישת מכייל מסך >>