למה בכלל צריך חצובה למצלמה? איזה חומר עדיף – אלומיניום או סיבי פחמן? מה ההבדל בין ראש חצובה כדורי לראש חצובה תלת ממדי? וגם: טיפים חשובים לשימוש בחצובה ומילון מושגים שתדעו מה אתם קונים.
שוק החצובות עבר תהפוכות גדולות בשנים האחרונות. מדי שנה מוציאות החברות הגדולות בעולם – Gitzo ו-Manfrotto האיטלקיות– דגמים קלים יותר, מתוחכמים יותר וחזקים יותר הנותנים מענה רחב לכל הצלמים. שתי החברות האלו מציגות רזומה מרשים של עשרות שנים בתחום החצובות, והמציאו עשרות פטנטים הנמצאים היום בכל חצובה כמעט, ומשרתים את גדולי הצלמים בעולם.
לפני שתחליטו איזו חצובה לקנות, עליכם לשאול את עצמכם האם היא תשמש אתכם לצילומי חוץ, צילומי סטודיו, או שניהם יחד?
- אם אתם בעיקר צלמי סטודיו הרי שמשקל החצובה וגודלה מקבלים חשיבות משנית. בכל מקרה, ככל שציוד הצילום כבד יותר, כך תצטרכו לשקול רכישת חצובה המתאימה לעומסי עבודה גבוהים יותר.
- אם אתם מצלמים בעיקר בחוץ (אופנה למשל) או אוהבים לצלם בטיולים – כאן ענייני המשקל והגודל מקבלים חשיבות גבוהה בהרבה, וייתכן שתעדיפו חצובת סיבי פחם על פני חצובת אלומיניום. בנוסף, מומלץ לבחור בחצובה קומפקטית ככל הניתן, וכזו שגם תותאם היטב למשקל הציוד שלכם. בבואכם לרכוש את החצובה, מומלץ להגיע עם תיק ציוד מלא ולבדוק את גודל ומשקל החצובה המתווספים אליו.
הנה כמה מושגי יסוד על חצובות לצילום שיעשו לכם קצת סדר:
חומרי גלם
חצובות מצלמה מיוצרות כיום בעיקר מאלומיניום ומסיבי פחם. מה ההבדלים בין השניים?
- אלומיניום (חמרן) – מתכת קלה שאינה מחלידה המשמשת בין היתר גם לייצור חצובות. האלומיניום ממנו מייצרת מנפרוטו האיטלקית את החצובות שלה, איכותי וחזק יותר מאשר חברות אחרות, ובשל תכונותיו – ניתן ליצור ממנו צורות ייחודיות המשמשות לייצור הרגליים. כך למשל, חלק מרגליי החצובות המקצועיות מיוצר בפרופיל D המעניק להן חוזק מכני נוסף.
- סיבי פחמן (קרבון) – חומר המורכב מסיבים דקים אשר מכילים ברובם אטומי פחמן. הסיבים מסודרים בתצורת גבישים זעירים המעניקה להם חוזק גבוה ומשקל נמוך מאוד. תהליך הייצור יקר יחסית לחומרים אחרים, אך הוא נמצא בשימוש רב בתעשיית החלל, הרכב – וגם בחצובות. חברת Gitzo הייתה הראשונה בעולם לייצר חצובה קלה וחזקה העשויה כולה מסיבי פחמן ומגנזיום, אשר עומדת בעומסים גבוהים במיוחד. מאז אימצו חברות נוספות דוגמת Manfrotto את הייצור בסיבי פחמן.
ראשי חצובות
אל תקלו ראש בחלק הזה: לראש החצובה חשיבות גבוהה מאוד והוא לעיתים יקר יותר מהחצובה עצמה. חשיבותו הגבוהה נובעת מהעובדה שעליו מורכב הציוד, וככל שאיכותו גבוהה יותר כך הוא יוכל לשלב משקל עצמי נמוך, עמידות בציוד צילום כבד, ואפשרויות שליטה מתקדמות לצילום. הראש אומנם נמכר בנפרד, אך תמיד ניתן לרכוש קיט הכולל חצובה עם ראש המותאם לעומסי העבודה שלה.
- ראש חצובה כדורי – ראש חצובה שבבסיסו כדור. עשוי מאלומיניום ומאפשר תנועה חלקה ומדויקת לכל כיוון. לרוב כולל שליטה חלקית או מלאה על עוצמת החיכוך של הכדור, נעילת ציר אופקי ונעילת התנועה כולה. ניתן להשיג למבחר גדול של חצובות בהתאם למשקל הציוד.
- ראש חצובה תלת ממדי – ראש חצובה עם שלושה צירים: אופקי, אנכי וסיבובי. מאפשר שליטה מוחלטת על כל ציר צילום. ניתן להשיג למבחר גדול של חצובות בהתאם למשקל הציוד.
- ראש גיר – ראש מכני המעניק שליטה גבוהה ומדויקת יותר מראש תלת ממדי רגיל. כל אחד משלושת הצירים נע באמצעות ידיות השליטה. ידיות אלו אינן "משחררות" את ציר התנועה, אלא מזיזות אותו ומאפשרות רמת דיוק מילימטרית.
- ראש גימבל – ראש מייצב המיועד בעיקר לצילומי וידאו או לצילומי עצמים בתנועה מהירה הדורשים דיוק מרבי. ראש גימבל מעניק צילומים חלקים ויציבים ללא תנודות או רעידות, ושימושי מאוד גם למצלמות כבדות עם עדשות טלה ארוכות.
- ראש חצובת וידאו – ראש שנבנה במיוחד לצילומי וידאו. ראשים אלה מאופיינים במנגנון מאזן המונע את נפילת הציוד (בהתאם למשקל המצלמה). בראשי הווידאו של רמת הכניסה המנגנון המאזן פועל באמצעות קפיץ, או באמצעות בוכנת חנקן בראשים היוקרתיים כמו אלה שבסדרת Nitrotech של מנפרוטו.
בנוסף, ראשי הווידאו של Gitzo ו-Manfrotto כוללים מסבי שמן בציר האופקי והאנכי. מסבים אלה מבטיחים תנועה רכה וחלקה ללא קפיצות, וכוללים גם אפשרות מתקדמות כמו שליטה בעוצמת החיכוך, ומערכת חכמה המייצרת התנגדות בהתאם למהירות התנועה בציר האופקי. לקבלת תוצאות מושלמות, מומלץ להרכיב ראשי וידאו על חצובות וידאו ייעודיות, אם כי חובבים יוכלו להרכיב אותם גם על גבי חצובות של מצלמות סטילס.
ספיידר
החלק העליון של החצובה, אליו מחוברות הרגליים ולתוכו נכנס המוט המרכזי. עשוי לרוב מאלומיניום או ממגנזיום, שכן מופעל עליו עומס רב בהתאם למשקל העצמי של החצובה ושל ציוד הצילום.
מוט מרכזי
רוב החצובות מגיעות כיום עם מוט מרכזי הניתן לכוונון גובה, ועליו מורכב ראש החצובה. אך יש יוצאות מן הכלל כמו סדרת Systematic של Gitzo – אשר אינה כוללת מוט מרכזי אינטגרלי ומאפשרת החלפת בסיס ישירות על גבי ה-Spider. עם זאת, ניתן להרכיב לה התקן מיוחד לצורך עבודה עם מוט מרכזי כמקובל בחצובות אחרות.
מוט מתהפך ב-90 מעלות – פטנט ייחודי של חברת Manfrotto המאפשר להפוך את המוט המרכזי למצב מאוזן, מבלי לפרק את המצלמה או את המוט.
פלטת שחרור מהיר
פלטה המחברת בין הראש למצלמה ומאפשרת שחרור וחיבור מהירים של המצלמה מהחצובה.
אורך החצובה במצב מקופל
נתון חיוני כאשר מעוניינים לקחת את החצובה בתוך תיק צילום.
גובה החצובה
במצבה הנמוך ביותר – נתון חיוני במיוחד לצילומי מאקרו.
גובה מרבי עם מוט מקופל – גובהה המרבי של החצובה כאשר המוט המרכזי מקופל עד הסוף. במצב זה החצובה נמצאת בשיא יציבותה, והוא משמש את רוב הצלמים.
גובה מרבי עם מוט פתוח – גובהה המרבי של החצובה כאשר המוט המרכזי מורם עד קצהו. במצב זה החצובה מגיעה לשיא גובהה והוא שימושי בעיקר לצלמים גבוהים.
משקל החצובה
אם אתם בעיקר צלמי סטודיו שאינם מניידים את החצובה, הנתון הזה ידבר אליכם פחות. אבל צלמי הטבע והנוף שביניכם ודאי יעדיפו את החצובה הקלה ביותר שלא תכביד על הגב. השילוב המנצח הוא חצובה יציבה שאינה מושפעת מרוחות, אך גם כזו שאינה שוקלת יותר מדי.
עומס מרבי
המשקל המקסימלי שהחצובה מסוגלת לשאת. נתון חשוב במיוחד כאשר עובדים עם מצלמות כבדות ועדשות טלה ארוכות.
מספר השלבים של רגלי החצובה
חצובות קטנות כוללות שני שלבי פתיחה. רוב החצובות כוללות ארבעה שלבי פתיחה, ואילו החצובות הארוכות יותר כוללות גם חמישה שלבי פתיחה.
חיבור Easy Link
הברגה מובנית בחלק העליון של החצובה (Spider) המאפשרת חיבור אביזרי עזר כגון תאורת לד, רפלקטור, זרוע מתכווננת ועוד.
נעילת רגלי החצובה
- מסוג Twist Lock – מנגנון סיבובי לנעילת רגליים פרי פיתוחה של חברת Gitzo. המנגנון נמצא גם בחצובות היוקרה של Manfrotto האיטלקית. הפטנט כולל נעילת רגליים בסיבוב טבעת ומאפשר את קיפול רגלי החצובה סביב הראש. היתרון: ממדים קטנים יותר וחיסכון רב במקום.
- נעילת רגליים מסוג Quick Power Lock – מנגנון נעילת רגליים בלחיצה. פופולרי מאוד בחצובות מנפרוטו, ומאפשר חיזוק ומתיחה מחדש במקרה של נעילה חלשה.
- בוררי נעילת רגלי חצובה – מנגנונים אינטגרליים המאפשרים לנעול כל רגל של החצובה בזווית אחרת. בדרך כלל, רוב החצובות מאפשרות שלוש או ארבע נעילות קבועות.
טיפים לצילום עם חצובה
בין אם אתם מצלמים בסטודיו או בחוץ, חצובה למצלמה היא כלי עזר הכרחי עבורכם. שימוש בחצובה הופך את מלאכת הצילום ליציבה יותר, ומסייע לכם לצלם תמונות חדות, מדויקות ונטולות רעידות. כך למשל עוזרת לנו החצובה כאשר אנו רוצים לצלם תמונות בחשיפות ארוכות או בתנאי תאורה קשים.
עם זאת, צלמים רבים קונים חצובה אך בעקבות חוסר ידע עושים כמה טעויות נפוצות ולא מנצלים את כל היכולות שלה. הפעם ניתן כמה טיפים לשימוש נכון בחצובה, וגם נסביר על ההבדלים השונים בין סוגי החצובות והשימושים השונים:
כבו את מייצב התמונה
קיימים שני סוגים של מייצבי תמונה: ייצוב אופטי בו המייצב נמצא בתוך העדשה, ומייצב מבוסס חיישן. המייצב מצליח, ברוב המקרים, למנוע טשטוש או מריחות תמונה (בהתאם לתנאי הצילום). אך שימוש בחצובה מייתר את הצורך בהפעלת המייצב, ומעבר לכך – בשילוב עם חצובה הוא עלול להזיק יותר מאשר להועיל. הסיבה היא שפעולת המייצב מכניסה תנודות מזעריות אשר בזמן צילום עם חצובה עלולות לטשטש את התמונה ולפגום בחדות התוצאה. לכן, אחרי שהרכבתם את המצלמה על החצובה – כבו את המייצב.
ודאו שהחצובה ניצבת על משטח יציב
אומנם החצובה שומרת על יציבות המצלמה, אך בתנאי חוץ תפקידכם הוא לשמור על יציבות החצובה ולמקם אותה על קרקע שלא תגרום לה לשקוע ולפגום באיכות וחדות הצילום. ברור שאם אתם בצילומי חוץ, לא תתחילו מן הסתם לחפש משטח בטון להניח עליו את החצובה כי לא בטוח שתמצאו.
הכוונה היא לצילומים בתנאי שטח הפכפכים: למשל חוף הים. מקמו את החצובה שלכם באזור בו החול יותר צפוף, דחוס וקשה, כך שהחצובה לא תשקע מטה. מצלמים באזור הררי? הציבו את החצובה על משטח שטוח ככל הניתן, חף מבליטות, אבנים חדות או שקעים.
הפעילו טיימר לצילום
על אף השימוש בחצובה, גם מגע עדין על כפתור הצילום (מחשף) עלול להרעיד את התמונה כולה ולפגוע בחדות. הדבר נכון בעיקר לחשיפות ארוכות, בטח כשמדובר במצב Bulb בו החשיפה מתחילה ונעצרת כל עוד אתם ממשיכים ללחוץ. לכן המטרה היא לצלם בלי לגעת, והפתרון הטוב ביותר למשימה הוא שימוש בטיימר המצלמה בו אתם קובעים את משך החשיפה. אפשרות אחרת היא להשתמש בשלט רחוק (במצלמות התומכות) או בכבל משחרר.
נעילת מראה – Mirror Lock Up
מצלמים במצלמת SLR או DSLR? בדקו אם יש לה אפשרות נעילת מראה, ובאנגלית: Mirror Lock Up (MLU Mode). פונקציה זו שימושית במיוחד בצילום עם חצובה: היא נועלת את המראה כלפי מעלה, מבטלת את הקפיצה שלה בתחילת החשיפה ובסיומה, ובכך אינה גורמת לרעידות ואינה פוגמת על חדות הצילום.
לכל חצובות הצילום לחצו כאן >>